VRを用いた冠水状況体験システムの開発 - A VR Flood Situation Experience System


ACMP 2019 / Media Project Vol.15 (日韓コンピュータ音楽祭)

日本では台風や大雨によって洪水災害が発生し,大きな被害を受けている.しかし,避難率が低いことが災害の度に問題となっている.洪水災害では,いったん道路が冠水してしまうと避難が困難となってしまうので,早期の避難が不可欠である.本研究では,仮想現実VR技術を用いた冠水時の歩行を体験することができるシステムを開発している.冠水した環境下における水深と流速をもとに,ユーザの歩行移動速度の算出や,歩行移動が可能かどうかの判定を行っている.本システムで体験することによって,実際の水害時における早期避難が可能になることを目指す.


In Japan, flood disasters are frequently caused by typhoons and heavy rains. However, low evacuation rates are in question for every flood disaster. In flood disaster, early evacuation is essential because evacuation after flooding is very difficult. In this study, we have been developing a virtual reality (VR) system that can experience walking at flooding using VR. Based on the water depth and velocity under virtual flooded environment, the system calculates the walk speed of the user and judges whether walking movement is possible. We aim to enable users to evacuate speedily before flooding in actual flood disaster by experiencing the system.